Śladami łemkowskich zabytków Trasa 44 narowery

Dodano 14 października 2020 przez plik GPX

191239

Trasa dość długa i trudna, z kilkoma wymagającymi podjazdami, i... pięknymi widokami. Obfituje w liczne ślady kultury i zabytki po Łemkach, zamieszkujących dawniej te rejony. Z rynku w Gorlicach (1) (2) (3), ruszamy na południe ul. Mickiewicza, przekraczamy most na Ropie, i jedziemy na wprost drogą 993. Przy stadionie skręcamy w prawo za szlakami niebieskim pieszym i żółtym rowerowym, i wzdłuż Sękówki, koło pałacu dojeżdżamy do Sękowej. Za mostem okazały kościół drewniany (UNESCO) (4). Wracamy na główną drogę, ponownie przekraczamy most i po 200 m skręcamy w lewo. Aż do Małastowa trzymamy się żółtego szlaku rowerowego. W Owczarach mijamy kolejny obiekt z listy UNESCO - drewnianą cerkiew (5). Kończy się asfalt, szutrówką wspinamy się na przełęcz, a następnie stromo opadamy do drogi 977, gdzie skręcamy w prawo. Mijamy murowany kościół w Małastowie (6), nieco dalej odbijamy na chwilę w lewo, by zwiedzić podobny obiekt w Pętnej (7). Długim, mozolnym podjazdem wznosimy się na Przełęcz Małastowską. Na przełęczy okazały cmentarzy wojennych z I woj. św. (8). Skręcamy w prawo i kontynuujemy podjazd aż do rozjazdu (w prawo droga do schroniska), gdzie wybieramy lewą odnogę i opadamy do Nowicy, mijając dwie zabytkowe cerkwie. Za tą drugą odbijamy w prawo i rozpoczynamy kolejny podjazd zboczem Magury Małastowskiej, po czym opadamy do Bielanki. Przy bocznej uliczce, z prawej strony mamy kolejny obiekt na Szlaku Architektury Drewnianej – cerkiew z XVIII w. (9), a przy wyjeździe ze wsi z lewej – współczesną murowaną cerkiew. Poniżej wsi mijamy leśniczówkę z łowiskiem pstrąga, nieco dalej miejsce biwakowe. Wyjeżdżamy z lasu i skręcamy w lewo (zielony szlak). Przed nami krótki podjazd, a następnie zjazd do Szymbarku i znajdujących się tam zabytków: drewniany kościół (10), skansen (11) i dwór (12). Na wysokości kościółka odbijamy na północ i wąskim asfaltem podjeżdżamy do osiedla Nadjazie. Na końcu drogi skręcamy w prawo i stromą gruntową ścieżką zjeżdżamy do asfaltu. Poruszamy się na wprost, wzdłuż rzeki w kierunku Gorlic. Po 1 km, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, a 100 m dalej, tuż przed mostem, w wąską drogę w lewo. Po kolejnym kilometrze opuszczamy skręcającą w lewo dróżkę asfaltową jadąc na wprost. Po kliku metrach przechodzimy kładką na drugą stronę Ropy i kontynuujemy jazdę w dół rzeki ścieżką gruntową. Kolejną kładką wracamy na lewy brzeg rzeki, skręcamy w prawo i drogą asfaltową wracamy do Gorlic.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Kościół parafialny w Gorlicach (1) – wybudowany w latach 20. XX w. Wnętrze zdobią obrazy namalowane m.in. przez J. Mehoffera, P. Stykę, J. Stachiewicza.
Góra Cmentarna (357 m n.p.m.) w Gorlicach (2) – na jej wierzchołku położony jest centralny cmentarz-mauzoleum bitwy gorlickiej 1915 r.
Dwór Karwacjanów w Gorlicach (3) – wybudowany w XV w. w stylu renesansowym. Zniszczony został w czasie II woj. św. W latach powojennych w wyniku rekonstrukcji przywrócono mu dawny wygląd. Obecnie siedziba Małopolskiej Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów”.
Drewniany kościół w Sękowej (4) – jeden z najpiękniejszych zabytków drewnianej architektury sakralnej. Zbudowany został około 1520 r. Obiekt o konstrukcji drewnianej ze ścianami i dachem krytymi gontem. W XVIII w. dodano wieżę oraz soboty – charakterystyczne zadaszenie przylegające do ścian świątyni. Wystrój wnętrza współczesny – dawny, zabytkowy, został zniszczony w czasie I wojny światowej. Świątynia znajduje się na Liście UNESCO.
Drewniana cerkiew w Owczarach (5) – wzniesiona w 1653 r., wielokrotnie odnawiana. Wewnątrz ikonostas z XVIII w. oraz polichromie z 1938 r. Obiekt na Liście UNESCO.
Kościół w Małastowie (6) – dawna cerkiew greckokatolicka wzniesiona w 1805 r.
Kościół w Pętnej (7) – dawna cerkiew greckokatolicka z 1916 r. Obok drewniana dzwonnica i cmentarz przycerkiewny. Świątynia współużytkowana przez grekokatolików i katolików.
Cmentarze z I wojny światowej (8) – zobacz opis do trasy nr 22 na str. 47.
Cerkiew w Bielance (9) – zbudowana w 1773 r. Między nawą a prezbiterium kompletny ikonostas barokowy z XVIII w.
Drewniany kościół w Szymbarku (10) – z 1782 r.z nietypową dla drewnianych świątyń fasadą, wzorowaną na frontalnych elewacjach murowanych kościołów barokowych.
Ośrodek Budownictwa Ludowego w Szymbarku (11) – niewielki skansen, w którym można podziwiać budynki mieszkalne i gospodarcze, w większości pochodzące z XIX w., przeniesione z okolicznych wiosek.
Kasztel w Szymbarku (12) – dwór z I poł. XVI w. w stylu włoskiego renesansu. Uwagę zwracają cztery narożne alkierze oraz piękna attyka.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa44 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Wysowa-Zdrój i okolice
Wysowa-Zdrój i okolice - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia najbliższe okolice miejscowości Wysowa-Zdrój oraz plan centrum w skali 1:7'500. Wysowa-Zdrój to niewielka miejscowość uzdrowiskowa położona w południowo-wschodniej części województwa małopolskiego, w powiecie gorlickim, przy...

Mapa Beskid Niski
Beskid Niski - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Niskiego wydawnictwa Compass to mapa offline na urządzenia mobilne w skali 1:50 000 prezentująca obszar Beskidu Niskiego. Zasięg mapy obejmuje tereny od Krynicy-Zdrój i Grybowa na zachodzie po Komańczę i Szczawne na wschodzie oraz...

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...