Wybrzeże na rowerze - Szlakiem latarni morskich

Start
Dworzec PKP Świnoujście
Latarnia Świnoujście
Latarnia Morska w Świnoujściu- najwyższa latarnia 68m, tu rozpoczynamy Nasza przygodę ze zbieraniem odznaki Blizy
Uwaga ROWERY!
Pierwsze starcie z piaskiem
Świnoujska Stawa Młyny
Symbol miasta - znak nawigacyjny w kształcie wiatraka
Od granicy do granicy
Granica Polsko- Niemiecka
Nocleg 1- Łunowo
Międzyzdroje- Aleja Gwiazd
Odbite dłonie w płytach chodnikowych polskich aktorów i ludzi kina.
Międzyzdroje- Molo
Betonowe molo, z którego rozciągają się piękne widoki na najwyższe klify.
Góra Gosań
Najwyższe wzniesienie na polskim wybrzeżu.
Schody utrudniają wejście na samą górę z rowerem, ale na dwie tury zawsze da radę;)
Latarnia Kikut
Czerwony szlak prowadzi z Wisełki do latarni, jednakże są momenty kiedy samemu ciężko dać radę. Ostatni etap podjazdu na Kikut dał nam się we znaki.
Most zwodzony w Dziwnowie
Nocleg 2 - Łukęcin
Przyjazne pole namiotowe
Trzęsacz
Ruiny gotyckiego kościółka, leżące na malowniczym klifie, a dokładniej południowa ściana kościoła. Dodatkowo przebiega tam 15 południk geograficzny długości wschodniej.
Uroki klifów
Latarnia Niechorze
Trasa rowerowa przez tereny wojskowe
Niedawno oddana do użytku trasa rowerowa. Głównie kocie łby i płyty.
Kołobrzeg - katedra
Perła sztuki. Katedra pw. Wniebowzięcia NMP. Monumentalna gotycka świątynia
Latarnia Kołobrzeg
Latarnia istniała w Kołobrzegu już od XVIIw, jednak obecna to zupełnie inna budowla. Stara została wysadzona w 1945r. Podobny los czekał na inne polskie latarnie, jednak nie zawsze latarnicy pozwalali na to np. w Świnoujściu.
Solne Bagno
Bardzo urokliwa ścieżka biegnąca od Kołobrzegu - przez Solne Bagno - pięknę widoki z dwóch stron
Mielno
Deptak w Mielnie jest Nasz;) Pyszne gofry!
Zachód słońca
Darłowo- Latarnia Morska
Niewielka latarnia 23 m, ale z latarnikiem o wielkim sercu i pasji, o której mogliśmy się przekonać słuchając jego opowieści.
Czołpino - Latarnia morska
Z latarni rozciąga się jeden z najpiękniejszych widoków! Naprawdę warto tam wejść!
Kluki
Muzeum Wsi Słowińskiej
Ruchome wydmy
Unikatowe zjawisko - będąc tam można pomyśleć, że jest się na pustyni. Można dać się ponieść szaleństwu - sturlać z wielkiej wydmy, czy też zrobić gwiazdę :)
Lis na plaży
Plaża w Lubiatowie
Ostrowo
Przyjaźni harcerze z Krakowa przyjęli Nas u siebie i pięknie ugościli.
Gwiazda Północy
Obelisk leżący w Jastrzębiej Górze, który wyznacza najdalej wysunięte na północ miejsce w Polsce.
Rozewie - Latarnia Morska
Można zwiedzić muzeum latarnictwa oraz zobaczyć maszynownię.
Latarnia ma największy zasięg nominalny ze wszystkich latarni polskiego wybrzeża.
Jastarnia
Śniadanie - nie na trawie - na piasku.
Obok drogi do plaży znajduje się Latarnia w Jastarni, która nie jest oddana do użytku turystom.
Gdańsk - Neptun
Tramwaj wodny
Przyjemny odcinek na Naszej trasie - nasze mięśnie nie namęczyły się.
Gdańsk- Latarnia Morska
Widok z latarni na Westerplatte.
Piaski
Chałupy - raj dla sportów wodnych
Stilo - Latarnia Morska
Obok Jastarni - jedna z dwóch latarni całkowicie metalowych. Położona na wzgórzu- ciężko było wjechać rowerem- ale widok piękny. Latarnikiem jest Kobieta. :)
prom - Wyspa Sobieszwska
Krynica Morska - latarnia
Ostatnia latarnia na naszej trasie. Piękny widok na Mierzeję Wiślaną.
Granica Polsko - Rosyjska
Cel wycieczki zrealizowany - Wybrzeże Polskie pokonane
Jarosławiec -Latarnia Morska
W 1838 uruchomiona- 15 lamp zasilane było olejem roślinnym. Obecnie są już lampy reflektorowe umieszczone na panelu na obrotowym stole.
Ustka - Latarnia Morska
Urokliwa budowla z czerwonej cegły.
Na te wakacje postawiliśmy sobie wyzwanie, że pokonamy Polskie wybrzeże rowerem. Chociaż w tej sprawie jesteśmy trochę amatorami, to daliśmy radę, a żadne przeciwności nie przeszkodziły nam w realizacji marzenia(3 przebite dętki, 2 rozwarstwione opony, popsuty bagażnik i pęknięta oś w przyczepce rowerowej, która uniemożliwiła nam zabranie jej w dalszą drogę). Wyprawę zrealizowaliśmy pod patronatem Koła PTTK nr 1 działającego przy Politechnice Warszawskiej, którego jesteśmy członkami. Liczba osób wahała się od 10-15 - choć większość z Nas to studenci, to niektórzy pracują i musieli wcześniej wracać.
W tej podróży na około 600km pomocny nam był wiatr, zaczęliśmy z zachodu Polski - Świnoujścia i podążyliśmy na wschód szlakiem latarni nadmorskich. Pomocni nam także byli ludzie, dziękujemy wszystkim za serdeczność, otwarte serca i wyciągnięte dłonie do pomocy. Trasę od granicy niemieckiej do granicy rosyjskiej ułożyliśmy tak, by mógł przejechać nią każdy średniozaawansowany rowerzysta i pokonaliśmy w pełnym wyposażeniu, wioząc w sakwach cały niezbędny ekwipunek i namioty.

Przebieg wyjazdu (kilometry podane wg naszych liczników- suma wychodzi większa od tej z portalu, a dlatego, że czasami błądziliśmy i kluczyliśmy i musieliśmy wracać;) )
Wyprawę rozpoczęliśmy 2 lipca z Dworca Wschodniego w Warszawie w 13 osób. Bardzo trudno dostać się na wybrzeże 13 rowerami, ale udało się nam.
1 dzień 36,18km
Warszawa- Świnoujście (Latarnia Morska, przeprawa promowa, Stawa Młyny, przejazd promenadą, Granica Polsko- Niemiecka) - Łunowo

2 dzień 53,87km
Łunowo- Międzyzdroje(Aleja Gwiazd, Molo) - Góra Gosań (punkt widokowy) -Wisełka - Latarnia Kikut - Międzywodzie - Dziwnów - Łukęcin

3 dzień 69,44km
Łukęcin - Trzęsacz (Ruiny Kościoła) - Niechorze (latarnia morska) - trasa przez poligon wojskowy(kocie łby i klawiszujące się płyty betonowe)- Mrzeżyno - Dźwirzyno - Kołobrzeg (rynek, katedra pw. Wniebowzięcia NMP, promenada, latarnia morska)

4 dzień 53,07km
Kołobrzeg - Bagicz- pozostałości lotniska -Ustronie Morskie- Gąski(latarnia morska) - Sarbinowo- Mielno(promenada, pomnik jelenia) - Łazy

5 dzień 58,82 km
Łazy - Dąbki - Darłowo (Zamek Książąt Pomorskich)- Darłówko (latarnia morska, rozsuwany most, elektrownie wiatrowe) - Jarosławiec(latarnia morska)

6 dzień 68,77km
Jarosławiec - Ustka (latarnia morska) - Rowy - (dużo wybojów- męczący odcinek) -Czołpino (latarnia morska) - Smołdziński Las

7 dzień 61,05km
Smołdziński Las - Kluki(skansen- my niestety go nie odwiedziliśmy - w poniedziałki jest czynna tylko jego część- i trochę czas nas gonił:P) -(trudny odcinek- ok 2 km- po terenie bagiennym - często trzeba było rower prowadzić)- Izbica- Łeba- Rąbka (ruchome wydmy, Łącka Góra) - Łeba

8 dzień 59,60km
Łeba -(trudny odcinek z wybojami) - Latarnia Stilo- Karwia- Ostrowo

9 dzień 56,40km
Ostrowo- Jastrzębia Góra - Rozewie (latarnia morska) - Władysławowo (Aleja Gwiazd Sportu) - Chałupy-Jastarnia(latarnia morska) - Jurata(molo) - Hel (latarnia morska, port)

10 dzień 47,64km
Hel - tramwaj wodny- Gdańsk(Stare Miasto, latarnia morska) - prom wodny- Sobieszewo- prom wodny - Mikoszewo

11 dzień 56,86 km
Mikoszewo - Stegna - Sztutowo - Krynica Morska (latarnia morska) - Piaski - Granica Polsko Rosyjska- Piaski

12 dzień 24 km
Piaski - autobus do Gdańska - Sopot - Gdynia - dom

Wbrew stereotypom wybrzeże nie jest całkiem płaskie, więc fani dwóch kółek znajdą tu różne zjazdy, podjazdy i oczywiście niezapomniane widoki z wysokich klifów oraz zapierające dech w piersiach wschody i zachody słońca.
Trasę można przejechać w mniej dni,ale my chcieliśmy zaznać trochę uroków polskiego wybrzeża m.in: delektować się pyszną bałtycką rybą, wykąpać się w morzu, czy też sturlać się z łebskich wydm no i nie chcieliśmy tak bardzo gnać. Pokonując trasę przejeżdża się przez wszystkie atrakcyjne nadmorskie miasta i wsie, można zachwycać się pięknem przyrody m.in w Wolińskim i Słowińskim PN. Wybrzeże już prawie wszędzie przygotowane jest na rowerzystów, jest dobrze rozwinięta sieć ścieżek rowerowych- głównie w okolicach Kołobrzegu, na Helu, ale i nie tylko co pozwala uniknąć jazdy ruchliwymi drogami.

Wszystkim polecamy te trasę - nam dała niezapomniane wspomnienia no i zapał do kolejnych rowerowych wyjazdów. Uważamy, że jest nią w stanie przejechać absolutnie każdy- po prostu dzieląc odcinki na odpowiednio mniejsze lub większe.

pozdROWERY

Mapa Województwo Pomorskie
Województwo Pomorskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa całego  województwa pomorskiego  z aktualnym przebiegiem dróg. Opisano ich numerację i kilometraż, zaznaczono również stacje paliw. Miejsca ciekawe, warte odwiedzenia podkreślono kolorem żółtym. Mapa posiada opisaną siatkę geograficzną WGS 84...

Mapa Warmia i Mazury – mapa atrakcji turystycznych
Warmia i Mazury – mapa atrakcji turystycznych - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowo-krajoznawcza, przedstawia obszar województwa warmińsko-mazurskiego. Zasięg mapy wyznaczają: granica polsko-rosyjska na północy, Elbląg na zachodzie, Ostrołęka na południu i Grajewo na wschodzie. Warmia i Mazury to region o...

Mapa Pomorskie. Zamki i pałace
Pomorskie. Zamki i pałace - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa województwa pomorskiego na której zaznaczono za pomocą ilustracji zamki, dwory i pałace w województwie pomorskim. Mapa zawiera aktualną sieć dróg. Łącznie uwzględniono 121 miejsc wartych odwiedzenia.

Wasza ocena: 3.5 (4 głosy)

Bartek40
20 grudnia 2019 Bartek40 napisał:
Dzięki kolego za fajną trasę. Dałeś mi zajęcie na przyszłe wakacje. Przejechałem Świnoujście Hel w tym roku, ale w dość szybkim tempie. Teraz będzie pełny turystyk z przystankami przy latarniach. Pozdrawiam.