Rudawski Park Krajobrazowy

• Data: 1 lipca 2012
  • Lokalizacja: Polska, dolnośląskie, Legnica
Mysłów
Już tutaj zaczynały się ładne widoki po dłuższym podjeździe. Szkoda, że nie zatrzymałem się na górze, gdzie chłopaki, bo stamtąd był lepszy widok, ale i tak wiele widać :)
Przepiękny widok!
Kaczorów
To auto jechało z taką prędkością, a mimo to tak pięknie się wkomponowało, że zostawiłem to zdjęcie :)
Radomierz
Janowice Wielkie
Fragment murów. Obok stoi Pałac, ale nie zapamiętałem tego (wiedziałem tylko, że ta brama ma pewne znaczenie) i zdjęcie nie ujęło go.
Chciałem zobaczyć wiadukt kolejowy z 1866 roku, ale nawet nie wiedziałem w którą stronę jechać (czy na wschód, czy na zachód od dworca PKP), dlatego przystanąłem na zdjęciu mostu ;D
Janowice Wielkie
Tutaj robię przystanek, by przyjrzeć się mapie, a przy okazji zrobić zdjęcie, które uratuje mnie kilka razy, gdy zabłądzę z mapą OpenStreetMap :)
Chwila zamysłu którędy jechać. Biorę głęboki oddech i ruszam przed siebie ;D
Janowice Wielkie
Ładny kawałek skały, ale wcześnie się podniecałem, bo to dopiero początek tego, co do końca dnia ujrzę :)
To jeszcze nic, to się da przejechać. Szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia tego, co za zakrętem. Tam już wnosiłem rower... Ale się nie poddałem!
Zamek Bolczów
W końcu dojechałem, minąłem kilku innych rowerzystów, którzy już opuszczali ten zakątek i sam zabrałem się do eksploracji :)
Dłuższa droga w dół :D
A rower nadal stoi :
Janowice Wielkie
Byłem ciekaw czarnego szlaku, jednak ponieważ nie miałem ochoty nosić roweru, to wybrałem dalszą drogę do żółtego szlaku rowerowego.
Żółty szlak
W tym miejscu dzieje się coś, czego nie pochwalam - szlak dzieli się na dwoje bez słowa. Zauważyłem to dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu metrów podjazdu. Na szczęście zawróciłem w miarę wcześnie i wycieczka przebiegła z innymi widokami ;)
Skalny Most
Strużnica
Karpniki
Po namyśle uznaję, że warto ruszyć szlakiem pieszym na Sokolik.
Zbyt stromo, a dalej widzę jakiś budynek. Patrząc na mapę, widzę też trasę oznaczoną jako droga gruntowa i tą też drogą się udaję na Sokolik :)
Sokolik
Nie wiem czemu, ale bardzo mi to przypomina grę Schizm :)
Bobrów
Kolejny bezsensowny przystanek. Gdyby nie on, może nie zmókłbym tego dnia...
Bobrów
Tutaj jeszcze chciałem uchwycić ten zabytek, lecz drzewa zbytnio przesłoniły widok i nic z tego nie wyszło.
Trzcińsko
Zachodzi słońce. Gdy będę opuszczał Janowice, słońce już nie będzie mi oświetlało drogi...
Ostatni rzut okiem na Sokolik i pora ruszać przed siebie.
Janowice Wielkie
Jeszcze miałem cichą nadzieję na ten wiadukt kolejowy, jednak to nie tędy droga i ruszyłem dalej.
Ale tutaj wziąłem rozpęd. Przez 3 km jechałem 40-50 km/h
Lipa
Kolejny rozpęd, słaba widoczność i zwierzyna, która wpada pod koła. Na szczęście wyhamowałem i przeżyłem :|
Legnica
Mokro, mokro, mokro... Jeszcze 10 minut mogło poczekać.
Oto dzień, na który czekałem, by urwać się choć na trochę. Dzień zapowiadał się odrobinę deszczowy, ale mimo wszystko tego deszczu nie było. Na sam początek zaspałem i zamiast wyruszyć z rana, zbierało się południe. Dodatkowe marnowanie czasu w kolejkach sklepowych i złapanie gumy przed wyjazdem z domu jeszcze bardziej opóźniły moją wycieczkę. Dziura, najpewniej z poprzedniego dnia, w miarę sprawnie zakleiłem ją i wyruszyłem żwawym tempem na południe.
W ogóle trasę zaplanowałem wieczorem poprzedniego dnia. Wiedziałem tylko, że chcę zobaczyć Rudawy Janowickie. Nawet nie wiedziałem co mnie tam czeka i ile czasu zajmie mi zdobywanie tamtejszych widokowych "wzgórz" (tam są góry, o czym przekonałem się na miejscu).
Na przystanku, gdzie zwykle zbieramy się do wycieczek, czekali Michał z Markiem. Czekali na ludzi z forum, by udać się przed siebie, jednak nikt nie dojechał, więc wyruszyliśmy we trójkę. Oni nie mieli celu, a ja miałem, więc wyruszyliśmy w jednym kierunku. Zostałem uprzedzony o wolnym tempie. Z początku było ono uciążliwe, jednak później przekonałem się, że warto było jechać tak wolno, bo po kilkudziesięciu kilometrach już odczuwałem pokonany dystans. Gdybym jechał własnym tempem, na pewno już umierałbym w połowie drogi. Jak na złość po kilku kilometrach pękła mi dętka w miejscu, gdzie kleiłem dziurę. Tym razem guma do wyrzucenia, bo pęknięcie na szwie jest zbyt rozległe, żeby cokolwiek temu zaradzić.
Aby uprościć sobie drogę, przejechaliśmy przez Stary Jawor. Dalej typową trasą do Lipy i w Kaczorowie rozstaliśmy się. Ja od razu wypatrzyłem przepiękne widoki, których nie dojrzałem początkowo podczas innej wyprawy, gdy jechaliśmy z Jeleniej Góry (konkretnie wracając z Przełęczy Karkonoskiej). Od razu dojrzałem Cycki Bardotki (nie wiem skąd taka durna nazwa, tylko na Wikipedii znalazłem ją). Sądziłem, że Janowice Wielkie będą oddalone bardziej, ale szybko się w nich znalazłem i całkowicie przypadkiem trafiłem na drogę do Rudawskiego Parku Krajobrazowego. Nawet zrobiłem zdjęcie mapy, która tam była, co odrobinę uratowało mnie, gdy sam nie posiadałem żadnej tak dokładnej. Mapy OpenStreetMap nie są zbyt dokładne i nie zawsze im ufam...
Od razu zboczyłem ze ścieżki rowerowej. Przypadek, ale chciałem zobaczyć gdzie wiedzie szlak, którym wyruszyłem. Wiódł do zamku Bolczów. Niestety była to droga niedostępna dla rowerzystów, dlatego musiałem momentami rower wnosić. Szczęście moje, że nie zawróciłem, bowiem miałem już takie myśli. Dotrwałem jednak i moim oczom ukazała się przepiękna ruina zamku :)
Po zejściu z wzniesienia (nie było mowy o zjeździe), ruszyłem szlakiem rowerowym, zatrzymując się na chwilę przy strumieniu, by odrobinę się ochłodzić. Po dotarciu do Przełęczy Karpnickiej, stwierdziłem, że nie omieszkam spróbować podjazdu na górę, którą widziałem z oddali. Piękny Sokolik :) Zdobyłem go wjeżdżając, a na zakrętach wprowadzając rower (przydałby się typowy MTB). O dziwo... na górze są stojaki do parkowania roweru! Coś zaskakującego jak dla mnie. No, ale to nie Karkonoski Park Narodowy, więc tutaj można korzystać z dobrodziejstw przyrody :)
Po skończonym zachwycaniu się widokami, w trasę powrotną zboczyłem na zachód. Tuż przed Bobrowem złapałem jeszcze jedną gumę, za co winą obarczam betonowe rowki w drodze, które nie polubiły mojego roweru. Dwa razy zdejmowałem oponę, bo za pierwszym razem nie zauważyłem, że złapałem snake'a. Taki niefart.
Nadszedł czas powrotu, bowiem zaczęło się ściemniać, a ja wciąż byłem w górach. Wyruszyłem do Janowic, zaczął mi się kończyć zapas wody. Jakież szczęście, gdy w niedzielę po 21 znalazłem sklep, który powinien być zamknięty od kilku godzin. Uzupełniłem zapas wody i ruszyłem dalej, wracając tą samą drogą.
Mijając Myślinów, zaczęły mnie niepokoić błyski. Gdy mijały kilometry, pojawiało się coraz więcej błysków, aż wreszcie zauważyłem, że są to wyładowania. Zbliżała się burza. Uznałem, że nie chcę, by mnie złapała na odludziu, bez schronienia, więc wybrałem drogę przez Męcinkę i Chroślice. Pioruny waliły wszędzie. Bez odgłosów, jedynie błyski. Dosłownie otaczał mnie ich blask. Zaczęło kropić na Nowodworskiej w Legnicy. Gdy tylko zatrzymałem się na przystanku, z którego ruszyliśmy po południu, zaczęła się prawdziwa ulewa. Nie mogłem siedzieć tam całą noc, więc założyłem kurtkę przeciwdeszczową, którą miałem na wszelki wypadek i ruszyłem do domu, kompletnie przemakając.
Uznaję wycieczkę za jedną z lepszych i wartych rozbudowania, gdy tylko wrócę w tamte strony :)

Mapa Województwo Dolnośląskie - mapa atrakcji turystycznych
Województwo Dolnośląskie - mapa atrakcji turystycznych - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Wybrać około 100 atrakcji z tego regionu to niezwykle trudne zadanie. Miejsc szczególnych, wartych odwiedzenia jest tutaj znacznie więcej. Subiektywnego wyboru dokonał – opierając się na doświadczeniu jako pilota wycieczek, przewodnika...

Mapa Dolina Bobru
Dolina Bobru - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Doliny Bobru zasięgiem obejmująca obszar od Jeleniej Góry do Bolesławca. Na mapie zaznaczono szlaki turystyczne piesze i rowerowe oraz ważniejsze atrakcje turystyczne.