Radziszowskie rzeczki i leśne ścieżki

Dodano 28 lipca 2022 przez Planer

• Lokalizacja: Skawina, Radziszów
Początek trasy
Przystanek kolejowy Radziszów
Rozległy parking
Wejście na ruchliwą ulicę
UWAGA! Droga poboczem ruchliwej ulicy - do przejścia jest ok. 150 metrów. Zachowaj szczególną ostrożność
Przejazd kolejowy
Tuż za przejazdem kolejowym należy skręcić w lewo.
Polną drogą
Asfaltową trasą rowerową
Z dotarciu do końca polnej drogi, skręcamy w prawo na asfaltową ścieżkę rowerową.
Most na Skawince
Rzeka Skawinka
Dolina Skawinki
Po przejściu kładki, skręcamy w prawo i kontynuujemy spacer doliną Skawinki.
Potok Pasieka
Ulica Polesie
UWAGA! Do przejścia ok. 150 metrów poboczem ruchliwej ulicy. Zachowaj szczególną ostrożność.
Skręt na ulicę Spacerową
Obok sklepu spożywczego należy skręcić w ulicę Spacerową
Wejście do lasu
Od parkingu podążamy główną, prostą drogą w kierunku miejsca wypoczynkowego (droga po lewej stronie).
Droga przez las
Leśna polana
Idealne miejsce na piknik.
Rozwidlenie dróg
Skręcamy w prawo, na szlak oznaczony kolorem niebieskim
Wejście na niebieski szlak
Niebieski szlak
Zejście z niebieskiego szlaku
Po zejściu ze wzniesienia, nie wchodzimy ponownie pod górę, tylko skręcamy w prawo w drogę wzdłuż strumyka
Mokradła
Strumień
Na trasie kilkukrotnie będziemy przechodzić przez strumień i mijać powalone drzewa
Polana
Stawy
Wokół stawów prowadzą ścieżki - zachęcamy do spacerów i odpoczynku.
Stawy 2
Zbiornik reencyjny z tamą
Wokoło zbiorników wodnych prowadzą ścieżki - zachęcamy do spacerów i odpoczynku.
Widok na Radziszów i wzgórze Chorzyny
Koniec trasy
Powrót zalecamy tą samą drogą czyli najpierw ulicą Spacerową, potem Podlesie i ścieżką rowerową przed dolinę Skawinki.
OPIS TRASY

W trasę wyruszamy spod przystanku kolejowego ,,Radziszów”. Idziemy parkingiem do ulicy Skawińskiej. Mijamy znak informujący o początku Woli Radziszowskiej. Następnie zachowajcie szczególną ostrożność, ponieważ ok. 150 metrów musimy iść poboczem ruchliwej ulicy. Tuż za przejściem kolejowym skręcamy w lewo w polną drogę. Mijamy trzy posiadłości i idziemy aż do momentu kiedy polna droga zakończy się asfaltową ścieżką. Na ścieżce skręcamy w prawo i podążamy w kierunku doliny Skawinki. Przekraczamy kładkę i dalej pośród strumyków idziemy aż do ulicy Podlesie. Za znakiem stop skręcamy w lewo i ponownie około 150 metrów musimy przebyć poboczem ruchliwej drogi. Mijając sklep spożywczy, skręcamy w ulicę Spacerową. Docieramy do Lasu Bronaczowa – olbrzymiego kompleksu leśnego pozostałego po Puszczy Karpackiej. Najpierw idziemy prostą, leśną trasą tzw. linią. Po drodze mijamy urokliwą polanę, na której można urządzić sobie piknik. Podążamy dalej główną drogą i na skrzyżowaniu szlaków wybieramy ten po prawej stronie (oznaczony jako niebieski). Podążamy za oznaczeniami w dół wzgórza Bronaczowa. U jego podnóża skręcamy w wąską leśną ścieżkę (nie idziemy wprost na kolejne wzniesienie). Teraz, możemy się przenieść w czasie podążając wzdłuż potoku ,,Pasieka’’. Po drodze wielokrotnie będziemy omijać połamane drzewa i przekraczać wody strumienia. Nie zapomnijcie zboczyć lekko z trasy i pospacerować wokół leśnych stawów. Trasa kończy się w tym samym miejscu, w którym wchodziliśmy do lasu. Następnie ul. Spacerową oraz ul. Polesie wracamy na asfaltową ścieżkę rowerową i ruszamy w kierunku doliny Skawinki.

CO ZOBACZYSZ?

- Rzeka Skawinka – ma długość 34 km i wypływa ze zbocza góry Babica położonej w Beskidzie Makowskim. Co interesujące do końca XIX wieku przyjmowano, że rzeka rozpoczyna swój bieg na wschodnich stokach góry Chełm w Beskidzie Makowskim w miejscowości Skawinki. Obecnie rzeka, którą dawniej uważano za Skawinkę nosi nazwę Cedron. Zmiana nazwy związana jest z faktem, iż na jednym ze swoich odcinków Cedron czyli dawna Skawinka meandruję pomiędzy ścieżkami drogi krzyżowej klasztoru w Kalwarii Zebrzydowskiej - stąd mieszkańcy nadali jej biblijną nazwę.

- Las Bronaczowa - jest pozostałością po dawnej Puszczy Karpackiej. Teren jest bardzo zróżnicowany pod względem ukształtowania. Występują tu liczne jary i wąwozy, biegnące w różnych kierunkach, których dnem stale, bądź okresowo, płyną strumienie. Rosną tutaj chociażby np.: wawrzynek wilczełyko, lilia złotogłowa, ciemiężyca, bluszcz pospolity, konwalia majowa, różne gatunki storczyków czy słynny skrzyp olbrzymi. Bogactwu gatunkowemu roślin w niczym nie ustępuje świat zwierząt. W lesie możemy spotkać różnobarwne motyle, chrząszcze, jaszczurki zwinki, padalce, czy zaskrońce. Z ptaków: dzięcioła czarnego, dudka, kruki myszołowy, kukułki, czarnego bociana, wilgi, puszczyka czy sowę uszatkę.

- Dolina potoku ,,Pasieka’’ – płynie pomiędzy dwoma wzniesieniami lasu Bronaczowa. Jest to jedno z najbardziej urokliwych miejsc w całym kompleksie leśnym. Rzeczka leniwie meandruje pomiędzy drzewami – zarówno powalonymi jak i tymi dumnie górującymi nad okolicą. W obniżeniach terenu znajdują się niewielkie śródleśne bagienka. Po drodze miniemy dwie polany. Na jednej z nich stoi paśnik
CIEKAWOSTKA

W późnym średniowieczu i renesansie spacerując kładką nad rzeką Skawinka musielibyśmy przekraczać granicę Polski. Aż przez 286 lat granicę naszej ojczyzny przebiegała bowiem przez centrum dzisiejszego Radziszowa. Wyznaczono ją dokumentem podpisanym przez Bolesława V Wstydliwego w dniu 28 września 1278 r. Na mocy decyzji władcy tereny na lewym brzegu Skawinki przypadły we władanie Księciu Opolskiemu. Ziemia Radziszowska została ponownie zjednoczona dopiero 25 lutego 1564 roku, kiedy to Zygmunt August decyzją sejmu warszawskiego włączył wcześniej wykupione tereny Księstwa Oświęcimskiego w granice Rzeczpospolitej.

Mapa Okolice Krakowa
Okolice Krakowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na...