Od granicy do granicy - Gładki Wierch

• Przewyższenie: 1 106 m
  • Data: 17 grudnia 2016
Wodogrzmoty Mickiewicza
Wodospady utworzone z trzech większych i kilku mniejszych kaskad na potoku Roztoka. Trzy większe noszą nazwy: Wyżni Wodogrzmot, Pośredni Wodogrzmot i Niżni Wodogrzmot. Nazwane zostały Wodogrzmotami z racji huku, jaki powoduje spadająca nimi woda. Towarzystwo Tatrzańskie w 1891 roku nadało imię Adama Mickiewicza Wodogrzmotom na pamiątkę sprowadzenia rok wcześniej prochów wieszcza na Wawel. Sam Mickiewicz nie był w żaden sposób związany z Tatrami ani z Podhalem, a nawet nigdy w tych rejonach nie był.
Nowa Roztoka
Niewielka polana w Dolinie Roztoki w Tatrach Wysokich, na wysokości 1290–1310 m n.p.m. Nazwę nadano polance po tym, jak przenieśli się na nią pasterze ze Starej Roztoki. Na polanie znajduje się wyremontowany w 1968 r. szałas. Można stąd oglądać wysokie i bardzo strome ściany Wielkiego i Pośredniego Wołoszyna.
Buczynowa Strażnica
Turnia w długiej, północno-wschodniej grani Koziego Wierchu zwanej Kozim Murem. Znajduje się w pobliżu Przełączki nad Dolinką Buczynową, która oddziela ją od sąsiadujących z nią Czarnych Ścian.
Uwaga, w warunkach zimowych do D5S idziemy czarnym szlakiem, aż do jego załamania. Potem za niebieskimi tyczkami prosto. Końcówka zielonego szlaku koło Wielkiej Siklawy oraz czarnego trawersującego do schroniska jest lawiniasta.
Wołoszyn
Grzbiet w Tatrach Wysokich, rozdzielający Dolinę Waksmundzką od Doliny Roztoki. W regionie przełęczy Krzyżne łączy się z masywem Koszystej. Przez masyw na początku XX wieku wytyczono pierwszy odcinek Orlej Perci, który został zamknięty 1956 roku, a teren objęto ścisłym rezerwatem przyrody.
Zimowy wariant dojścia do Doliny Pięciu Stawów Polskich
za tymi tyczkami podążamy
Dolina Pięciu Stawów Polskich
Nazwa doliny uwzględnia tylko pięć stawów tj Wielki Staw Polski, Zadni Staw Polski, Czarny Staw Polski, Mały Staw Polski, Przedni Staw Polski, jednak znajduje się tu szósty staw Wole Oko.
Gładki Wierch na zoomie
Schronisko PTTK w Dolinie Pięciu Stawów Polskich
Zostało zbudowane w latach 1947–1953 nad Przednim Stawem na wysokości 1671 m n.p.m. i jest najwyżej położonym schroniskiem górskim w Polsce. Posiada 67 miejsc noclegowych w pokojach 2-, 4-, 6-, 7-, 8- i 10-osobowych. Schronisko jest zarządzane przez PTTK i nosi imię Leopolda Świerza.
Z mostku nad Potokiem Roztoka
Od Miedzianego przez Szpiglasowy Wierch i Liptowskie Mury po Gładki Wierch.
Coraz bliżej celu
Po lewej Gładka Przełęcz, w oddali Świnica
Tatry Wysokie z Gładkiego Wierchu
Na zdjęciu "najwyższy", niemal w centrum, Mięguszowiecki Szczyt Wielki. Na lewo Wysoka i Rysy. Przy lewej krawędzi Miedziane. Po prawej Mięgusza: Cubryna, Cubrynka, Koprowy Wierch. Dalej Szatan, Szczyrbski Szczyt, a przy prawiej krawędzi Hruby.
Na południowy zachód
Po lewej Krywań, na dole po prawej Cichy Wierch. W oddali Niżne Tatry.
Gładki Wierch 2065 m n.p.m.
Jeden z najniższych szczytów głównej grani Tatr w obszarze Tatr Wysokich. Leży między Gładką Kotelnicą i Walentkowym Wierchem.
I na północ
Od lewej: Walentkowy Wierch, Świnica, Gąsienicowa Turnia, Niebieska Turnia, Zawratowa Turnia, Mały Kozi Wierch, Zamarła Turnia.
Gładka Przełęcz
Zachód w Piątce
Za tydzień święta, za dwa tygodnie Sylwester, zapowiada się więc ostatnia wycieczka tego roku. Prognoza pogody – OK, komunikat lawinowy OK. Wszystko zapowiada się dobrze, no ale gdzie tu iść. Na pewno Tatry Wysokie, ale małe doświadczenie zimowe ogranicza nas do łatwiejszych tematów. W końcu rzuciłem hasło Gładki Wierch. Początkowo nie było entuzjazmu ze strony grupy, jednak w końcu udało mi się ich przekonać.

Wycieczkę zaczęliśmy późno, ze względu na wydarzenie w Schronisku Roztoka, w których chcieliśmy uczestniczyć. Ruszyliśmy z Palenicy około 9 rano i czerwonym szlakiem udaliśmy się w stronę Morskiego Oka. Po 30 minutach kroczenia po ośnieżonym asfalcie, skręcamy przy Wodogrzmotach Mickiewicza do Doliny Roztoki. Szlak prowadzić głównie lasem, lecz czasami otwiera się okno na otaczające nas szczyty. Po jakimś czasie docieramy do czarnego szlaku. Zimowy wariant dojścia do Doliny Pięciu stawów prowadzi jego częścią do zakrętu, dalej idziemy prosto za niebieskimi tyczkami. Tak poprowadzona ścieżka pozwala ominąć lawiniaste tereny w okolicy Siklawy oraz buli, pod którą latem idzie druga połowa czarnego szlaku. Po pokonaniu wzniesienia otwiera się nam widok na całą piątkę. Teraz pozostaje nam spokojne zejście do schroniska, gdzie posilimy się przed dalszą wędrówką.

Najedzeni i ogrzani ruszyliśmy do celu. Kierujemy się niebieskim szlakiem na Zawrat, który prowadzi przez całą dolinę. Spokojne kroczenie umilają otaczające nas szczyty. Po lewej Miedziane i Szpiglasowy Wierch, na wprost Liptowskie Mury, a po prawej majestatyczna Orla Perć. Podziwiając okolicę w końcu docieramy do miejsca gdzie szlak zawija na Zawrat. My jednak udajemy się prosto na Gładki Wierch. Po kilkunastu metrach zaczyna się dość mocne podejście w dużej ilości śniegu. Po wejściu na grań rozpościerają się w końcu szersze widoki: Tatry Zachodnie, Wysokie oraz Bielskie na tle świetnych kolorów nieba. Jeszcze kilkanaście kroków i jesteśmy na szczycie. A tam obowiązkowe fotki i studiowanie topografia otoczenia. Niska temperatura i wiatr nie pozwalają na dłuższy odpoczynek, zatem czas się zbierać.

Powrót tą samą drogę, ale z atrakcjami. Mowa oczywiście o dupozjazdach, który pierwszy wykonujemy z Gładkiej Przełęczy do piątki. Drugi natomiast udaje się zrobić na zejściu z Doliny Pięciu Stawów do Roztoki. Już po zmroku schodzimy do schroniska w Starej Roztoce, gdzie odbyło się wcześniej wspomniane wydarzenie, a była nim prelekcja o pierwszym zimowym wejściu na Gasherbrum I, wygłoszona przez alpinistę i himalaistę Janusza Gołębia.

PS
Wycieczka zawiera elementy poza szlakowe dostępne tylko z przewodnikiem.

Mapa Tatrzański Park Narodowy
Tatrzański Park Narodowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia najbardziej znane i najczęściej odwiedzane góry w Polsce - Tatry. Zasięg mapy wyznaczają: Rysy (2'499 m n.p.m.) na południu, Jurgów na wschodzie, Wołowiec (2'064 m n.p.m.) na zachodzie i Bukowina Tatrzańska na północy. Na mapie...

Mapa Podhale
Podhale - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Podhale to kraina bardzo atrakcyjna i szybko rozwijająca się dla turystyki. Mapa "Podhale" zawiera szlaki piesze, rowerowe i konne, informacje praktyczne znajdą tu także miłośnicy nart. Rok wydania 2022