Obowiązkowy punkt na mapie turystycznej regionu, choć wyraźnie nadszarpnięta zębem czasu dalej robi niesamowite wrażenie
Cmentarz cichy i nostalgiczny. Spoczywają na nim tysiące żołnierzy różnych nacji. W znacznej części jest odnowiony. Warto się tam wybrać z przewodnikiem aby dowiedzieć się wielu ciekawostek o ludziach tam pochowanych.
Cmentarz Twierdzy Modlin. Wiecie że grzebano tutaj Żołnierzy SS w czasie drugiej wojny?
https://forum.karawanier.pl/viewtopic.php?p=28850#p28850
W pierwszym okresie istnienia cmentarza grzebano na nim zwłoki tak obrońców twierdzy jak i agresorów.
Oficjalnie. Potem to różnie bywało.
Front Księcia Warszawskiego - Prywatnie już wchodzi
Front Księcia Warszawskiego. Ciekawy obiekt, kolejne miejsce na mapie twierdzy dedykowane turystom. Dużo podziemi.
Twierdza Modlin - Front Modlin. Nie zwróciłem uwagi, ale tu już chyba zwiedzanie komercyjne.
https://forum.karawanier.pl/viewtopic.php?p=28850#p28850
Tu będziemy mogli połazić długimi korytarzami kontrminowymi o rożnym stopniu trudności.
Fantastyczne miejsce, gdy na dworze + 32 stopnie a w tunelach 10. Niestety zaniedbane. Ale pewnie jakiś prywatny inwestor się znajdzie...
Twierdza Modlin - Prochownia
Twierdza Modlin - Parafia św. Barbary w Modlinie Twierdzy. Barak pozyskany z Agencji Mienia Wojskowego. Parafia powstała z wykorzystaniem dawnego carskiego lazaretu.
Twierdza Modlin - Parafia św. Barbary w Modlinie Twierdzy. Barak pozyskany z Agencji Mienia Wojskowego
Jedna z czterech najstarszych, murowanych budowli obronnych w Modlinie. Pamięta, bowiem czasy istnienia Księstwa Warszawskiego utworzonego w 1807 r. na mocy porozumienia cesarza Francji Napoleona Bonapartego i cesarza Rosji Aleksandra I
Więcej : https://twierdzamodlin.pl/twierdza-modlin/najciekawsze-budowle/#reduta-napoleona
Gruntowna modernizacja twierdzy przeprowadzona przez Rosjan w latach 1832 - 1841 spowodowała podniesienie korony "Utrackiej".
Twierdza Modlin - Drogowskaz przy Reduta Napoleona
Jest to budowla obronna o roli wieży artyleryjskiej – nawiązująca do wież Montalemberta(1), o dużej koncentracji ognia, który takie rozwiązania preferował w projektowanych fortyfikacjach.
https://forum.karawanier.pl/viewtopic.php?p=28853#p28853
Jest to również budowla zwana śródszańcem(2), a także redutą(3). Redutę usytuowano na zapleczu szańca w postaci ziemnej budowli polowej tzw. dzieła koronowego(4). Rozpoczęto ją budować latem 1811 r. Przerwano roboty wiosną 1812
https://foto.karawanier.pl/albums/userpics/10004/Pomiechowek_TM_2014__53.jpg
Rozbudowę oparto na starej koronie o zdeformowanym narysie bastionowym. Cytadela i obwód zewnętrzny otoczone zostały ścianką strzelecką zwaną murem Carnota. Mur od strony zewnętrznej jest gładki, posiada pionowe szczeliny jako strzelnice dla piechoty. Od wewnątrz posiada wnęki. W każdej wnęce znajdują się trzy kwadratowe strzelnice a ich cechą charakterystyczną jest to, że środkowa jest prostopadła do muru, prawa skierowana na prawo, lewa na lewo.
Do kupienia jeśli jesteś kimś.
Ośrodek wojskowej medycyny prewencyjnej.
Czy na handel? nie wiem, ale pewnie tak
Zdjęcia dostępne w części pierwszej
https://forum.karawanier.pl/viewtopic.php?p=28853#p28853
tutaj front
https://foto.karawanier.pl/albums/userpics/10004/Pomiechowek_TM_2014__65.jpg
Zasieki na 3 metry. Strażnicy. Kurka Alcatraz.
Ośrodek żeglarski i przystań. Kawiarnia i barek. Miejsce na kampera.
Dalej nie Lzia. Kurka gorzej jak za komuny a nie wiem czy to jakiś tajny ośrodek? Zasieki i straże.
"Bloki carskie" zostały wybudowane w latach 1899 - 1901 jako budynki o charakterze mieszkalnym dla rosyjskiej armii. Są dwukondygnacyjne i niepodpiwniczone. .Nad klatkami schodowymi znajdują się dekoracyjne szczyty, niekiedy z datami budowy. Pomiędzy blokami usytuowano komórki na opał. Ciekawostką jest fakt, iż w wojsku rosyjskim istniał wyraźny rozdział pomiędzy oficerami i podoficerami - czego przykładem są właśnie dwa osiedla składające się z "bloków carskich". Kwatery dla oficerów wybudowane zostały przy obecnej ul. księcia Józefa Poniatowskiego a dla podoficerów w trójkącie ulic Moniuszki, Kadetów i Szpitalnej.
Twierdza Modlin - Prochownia. Z tego co pamiętam największa w Twierdzy. Nawet nie zaznaczona na mapie.
Targowisko miejskie - szukajcie na Google jak chcecie trafić.
Jest to jedna z trzech prochowni na terenie twierdzy. Zbudowana z betonu w 1900 r. z pancernymi drzwiami i okiennicami, okryta płaszczem ziemi od zewnątrz (z trzech stron). W środku znajduje się potężna, jedna hala wpuszczona w ziemię o sklepieniu kolebkowym (grubości ok. 2,5m). Od wewnątrz zabezpieczona podobnymi pancernymi okiennicami. Grubość ściany tego budynku wynosi 1,5 m.
Obiekt o charakterze pałacowym zaprojektowany został przez rosyjskiego architekta, być może przy współudziale architekta polskiego Piotra Leona Krasińskiego. Jako kasyno dla oficerów rosyjskich (obecny klub garnizonowy) powstało ok. 1905 - 1906 r. Ten ciekawy obiekt architektoniczny wybudowano na planie litery "T". Od frontu z przykrytym podjazdem arkadowym i tarasem na górze. Fasada w formie ryzalitu nosi cechy architektury gotyckiej. Zachwycają wnętrza eklektyczne z bogatą ornamentyką sztukatorską.
W budynku mieszczą się:
- Muzeum Kampanii Wrześniowej 1939 i Twierdzy Modlin
- Lokalna Organizacja Turystyczna Trzech Rzek: http://www.3rzeki.pl
- Punkt Informacji Turystycznej
Baśka Murmańska
http://www.baskamurmanska.pl/pliki/Historia/baska-murmanska.jpg
Urodziła się „pod ciemną gwiazdą polarną.” W 1919 r. na targu w rosyjskim Archangielsku kupił ją jeden z przebywających tam polskich żołnierzy.
Przypłynęła parowcem do Gdańska, a stamtąd trafiła do Twierdzy Modlin. Tu mieszkała wraz z wojskowymi i zażywała kąpieli w wodach tutejszych rzek. Podczas wojskowej defilady na warszawskim Placu Saskim salutowała (!) przed samym Piłsudskim. Baśka zginęła tragicznie. W okolicach Nowego Dworu Mazowieckiego została zabita przez chłopa - kłusownika, który chciał z niej zrobić futro dla swojej żony.
Dla upamiętnienia heroicznej walki, wzniesiony został Pomnik Obrońców Modlina z września 1939 r. Odsłonięcia dokonał dowódca obrony Modlina z 1939 r. gen, bryg. Wiktor Thommee w obecności licznie przybyłych jego wrześniowych żołnierzy. Uroczystość odbyła się 29 września 1957 r. - w rocznicę kapitulacji Modlina Twierdzy.
Bramka. Otwarta w święta.
Równocześnie z budową różnych dzieł fortyfikacyjnych, podjęto budowę olbrzymich koszar. Mają one zarys nieregularnego sześcioboku. Koszary miały spełniać rolę ostatniego śródszańca. Z racji tej nazywane są również koszarami obronnymi. Jednak najprawdopodobniej w okresie lat 20, straciły ten charakter. Strona zewnętrzna koszar miała strzelnice artyleryjskie, zamknięte małymi oknami, ta cześć koszar również była wykorzystywana na izby żołnierskie, z tych względów strzelnice zostały przerobione na normalne okna. Koszary były ogrzewane piecami okrągłymi pokrytymi blachami.
Do bramy przez fosę wiódł drewniany most na ceglanych filarach, które rozebrano po II wojnie światowej, w celu ułatwienia dojazdu samochodów do pobliskiej piekarni.
Prochownia była punktem dowodzenia gen. Wiktora Thommée podczas obrony twierdzy Modlin w 1939 roku. Wielokrotnie bombardowana zachowała się do dzisiaj.
W 2018 roku rozpoczęto modernizację budowli, którą przeznaczono na obiekt muzealno-turystyczny Centrum Edukacji Historycznej Prochownia 197.
Jest to brama z orłem Księstwa Warszawskiego. W łuku bramy znajduje się element zwany zwornikiem, na którym znajduje się płaskorzeźba orła białego. Orzeł ze skrzydłami wzniesionymi do lotu - z jednej strony ma liście dębowe, z drugiej laurowe. Brama zbudowana w latach 1809-1811, umieszczona jest w kurtynie. Jest to jedyna brama z okresu napoleońskiego, zamieniona w późniejszym czasie na działobitnię. Pierwotna brama była wyposażona w dwie strzelnice artyleryjskie. Rosjanie zamurowali przelotnie bramy i założyli trzecią strzelnicę. U góry, brama obłożona jest plastrem piaskowca. Brama była nazywana również Bramą Płocką lub Bramą Księstwa Warszawskiego. Do bramy prowadził most zwodzony.
Wieża wodna koszarowca została wybudowana nad dawną bramą naprzeciw bramy "Północy". Nie wiadomo dokładnie kiedy została wybudowana, powstała najprawdopodobniej dla zwiększenia ciśnienia i większego zapotrzebowania na wodę po wybudowaniu osiedli dla kadry w tym i kasyna oficerskiego ok. 1900 r.
Brama gen. Józefa Henryka Dąbrowskiego
Brama wybudowana w 1837 roku. Umieszczona w kurtynie między III a IV bastionem. Brama jest parterowa, murowana z cegły z elementami wzmacniającymi z ciosu kamiennego. Była strzeżona przez dwa stanowiska artyleryjskie, w dwóch otworach po bokach. Od strony zewnętrznej otrzymała neogotycką fasadę, do dziś zachował się jeden dekoracyjny topór. Zewnętrzne progi bramy znajdowały się wysoko nad rowem fortecznym na skraju wałów. Do bramy prowadził niegdyś drewniany most, po którym do dnia dzisiejszego zachowało się jedynie 16 ceglanych filarów. Most lekko skręcał bliżej bramy aby brama z mostem nie była na jednej osi w czasie strzelania. Od mostu zaczynała się niegdyś ulica generała Dąbrowskiego. Brama obecnie jest ruiną.
Pozostałość kazamat podwałowych i fragment suchej fosy w północnej części wewnętrznych obwałowań obronnych twierdzy Modlin
Fragment suchej fosy w północnej części wewnętrznych obwałowań obronnych twierdzy Modlin
Fragment suchej fosy w północnej części wewnętrznych obwałowań obronnych twierdzy Modlin
Spragnieni motonici przepłuczą gardła. W weekendy spoty tłumek.
Ja polecam. Nie tylko historią człowiek żyje.
Pomnik dla upamiętnienia Pierwszego Portu Wojennego Drugiej Rzeczpospolitej i utworzonej w Modlinie 23 Grudnia 1918 roku Flotylli Wiślanej
Od tyłu Motopub-a Aż się prosi żeby wykorzystać na dwie strony. Wtedy by było zarąbiście. Zaplecze tak wiekowego obiektu jak pab wygląda średnio.
Brama wybudowana w 1836 roku. To jedna z głównych bram wjazdowych do twierdzy Modlin. Od strony wewnętrznej osi, nosi cechy architektury klasycystycznej, wyrażającej się zachowaniem symetrii. Przelotnia bramy zwieńczona łukiem, obramowana jest parami pilastrów jońskich, zwieńczonych fryzem tryglifowym. Pilastry są wysunięte z muru i zwieńczone tympononem. Druga przelotnia została wykonana przed 1815 rokiem.
Twierdza Modlin - Magazyn i rampa kolejowa
Most kolejowo-drogowy na Narwi zbudowany w 1877 w ramach budowy Kolei Nadwiślańskiej. Zburzony w czasie I wojny światowej i odbudowany po niej jednak ze zmianą konstrukcyjną kratownic przęseł. W czasie II wojny światowej most również uległ wysadzeniu i odbudowany został przez Niemców w 1942 roku. W ramach niemieckiej odbudowy zostały przedłużone filary i dobudowana została zachodnia nitka mostu (od początku istnienia mostu aż do II wojny światowej przejazd pociągów mostem odbywał się wahadłowo). W 1973 roku przęsła zachodniej nitki zostały zastąpione przęsłami typu ESTB pochodzącymi po części z mostu kolejowego w Malborku i mostu kolejowego w Tczewie. W 2009 roku podczas modernizacji linii kolejowej nr 9 zachodnia nitka z powodu zużycia i korozji została zdemontowana a w jej miejscu powstała zupełnie nowa konstrukcja, natomiast stara nitka mostu z jezdnią u góry została wyremontowana. Most znajduje się w ciągu ulicy Thommée i jednocześnie na najkrótszej w Polsce drodze krajowej nr 85.
Został zbudowany w 1911 roku, wysadzony w 1915 przez wojska rosyjskie i rozebrany przez wojska niemieckie. Odbudowany w 1934 według projektu Eugeniusza Hildebrandta i Biura Konstrukcyjnego Ministerstwa Robót Publicznych, wykonawcą była Firma Rudzki i S-ka, pod kierownictwem Floriana Kowalewskiego i Józefa Pniaka. Uszkodzony przez naloty w 1939 roku a w 1945 wysadzony przez wojska niemieckie.
Ponownie odbudowany w 1952 roku przez Zarząd Okręgowy Odbudowy Mostów w Płocku (obecnie PPRM) a konstrukcja wykonana przez Mostostal Kraków. Ta wyjątkowo okazała i urokliwa błękitna budowla posiada siedem parabolicznych przęseł z jazdą dołem a całkowita długość przeprawy wynosi 576 metrów.
Przeprawa jest planowana do wpisu do rejestru zabytków. Most znajduje się na terenie Natura 2000 "Dolina Środkowej Wisły". Pod koniec lat '90-tych XX wieku przeszedł generalny remont, podczas którego między innymi zmieniono mu barwę z szarego na błękitny. Kolejny remont mający na celu zabezpieczenie antykorozyjne przęseł i wymianę nawierzchni jezdnej rozpoczął się w maju 2012 roku.
Południowy, nadnarwiański odcinek koszar wieńczą dwie wieże. Jedną z nich jest usytuowana od strony zachodniej wieża nazywana "Czerwoną" lub "Tatarską". Nie była ona zasadniczo przeznaczona do jako działobitnie, chociaż takiej możliwości nie należy wykluczać. Wieża bowiem posiada niższe, szerokie tarasy. Wyżej znajdujące się tarasy, nie pozwalały na dostarczenie na ich płaszczyzny armat. Mylący jest zewnętrzny wygląd wieży, która posiada strzelnice "kluczowe", lecz nie ma możliwości ustawienia przy nich armat (brak platform), są one jedynie motywem dekoracyjnym. Wieża jest wysoka, licząc od przyziemienia koszar taras dolny (niższy) wieży "Czerwonej" znajduje się na wysokości 18 m, taras górny na wysokości 29 m. Z tego tarasu roztacza się piękna panorama okolic Modlina. W bezchmurne dni doskonale widać również Warszawę. Wieża z nadbudówką ma 31,6 m wysokości. Druga wieża (usytuowana od strony wschodniej), nazywana "Białą" jest podobna do wieży "Czerwonej" za wyjątkiem owych strzelnic "kluczowych". Nie znana jest data wybudowania obu wież.
Widok z wieży. Warto wciągnąć cztery litery i samemu zobaczyć.
Ruiny za zasiekami. Widok z Wieży Czerwonej.
Kto kupił to ja nie wiem, ale 6 lat temu już "kitowali", że będzie hotel ekluziw.
Skomentuj