Krakowski Szlak Techniki...

Dodano 18 listopada 2013 przez plik GPX
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

32316
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Piesza wycieczka
  • Stopień trudności: Średni
  • Gwiazdki:  5.1
  • Dystans: 11,5 km
  • Czas trwania: 3 h 6 min
  • Średnia prędkość: 3,71 km/h
  • Przewyższenie: 42,4 m
  • Suma podejść: 479,6 m
  • Suma zejść: 485,3 m
  • Data: 17 listopada 2013
  • Lokalizacja: Polska, małopolskie, Kraków
182921
1.Stacja kolejowa
Składa się z kilku zasadniczych elementów funkcjonalnych: dworca, zaplecza i infrastruktury technicznej oraz kolonii kolejarskiej.
Budynek dworca wybudowany został w latach 1844-1847.
Dworzec tak zbudowano, aby wszystkie funkcje związane z odprawą podróżnych były skupione w jednym gmachu, co wówczas było świeżym trendem w rozwiązaniach funkcjonalnych tego typu obiektów.
182922
1.Dworzec kolejowy
Krakowski Dworzec Główny
182923
2.Browar
Początkowo Browar Johna, później Browar Krakowski i Fabryka Przetworów Słodowych J. Götza. Browar, który funkcjonował w Krakowie w latach 1840-2001.
Browar Johna był największym browarem w Krakowie, a potem w całej Galicji i słynął z produkcji dobrego piwa nagrodzonego wieloma krajowymi medalami i nagrodami. W tym okresie kompleks browarowy został bogato rozbudowany.
Obecnie browar został sprzedany i na jego miejscu budowany jest apartamentowiec.
182924
3.Wiadukt kolejowy
Wiadukt nad ul. Lubicz wybudowano w latach 1896-1898. Budowla ta była pierwszym w Krakowie cywilnym dwupoziomowym skrzyżowaniem w Krakowie. Budowę wiaduktu powiązano z obniżeniem nawierzchni ul Lubicz, którą ujęto w mury oporowe.
Wcześniej ulica Lubicz krzyżowała się z torami kolejowymi na jednym poziomie, co powodowało znaczne utrudnienia w ruchu na ważnym trakcie do Mogiły. Inwestycja została sfinansowana przez austriacką kolej państwową.
182925
4.Elektrownia Teatru Miejskiego
Jedną z najstarszych krakowskich elektrowni, a zarazem drugą elektrownię teatralną na ziemiach polskich, wybudowano w 1893 r.
Na elementy techniczne elektrowni składały się silniki i prądnice. Zostały one wyprodukowane w Niemczech i sprowadzone do Krakowa.
Obecnie w budynku mieści się Scena Miniatura Teatru Słowackiego.
182926
4.Elektrownia
Tzw. mała scena, znajdująca się przy budynku teatru im. Juliusza Słowackiego (na jego tyłach), przy placu św. Ducha 2
182927
5.Kuźnia Zieleniewskich
To najstarsza zachowana część fabryki Ludwika Zieleniewskiego, wybudowanej w 1851 r. i działającej w tym miejscu do roku 1886. Zakład, produkujący maszyny rolnicze i przemysłowe, był pierwszą krakowską wytwórnią przemysłową i jedną z najstarszych firm branży budowy maszyn w Polsce, nieprzerwanie produkujące szeroki asortyment części, urządzeń i maszyn.
182928
6.Strażnica pożarnicza
Wybudowana zostaław latach 1877-1879. Jest przykładem nowatorskiego wówczas budownictwa pożarniczego, gdzie w jednym kompleksie mieściły się koszary oficerów i strażaków, pogotowie pożarnicze, garaże dla sikawek konnych i pojazdów strażackich, warsztaty, suszarnia węży, sala gimnastyczna, telegraf alarmowy.
Cały kompleks zachował się do dzisiaj prawie w niezmienionym układzie, z przylegającym do ulicy budynkiem głównym z czerwonej cegły i z trzema symetrycznie rozmieszczonymi bramami.
182929
7.Wiadukt kolejowy
Został wybudowany w latach 1861-1863 i oddany do użytku 23 listopada 1863 roku jako most kolejowy nad starym korytem Wisły.
Wybudowany przez Kolej Galicyjską Karola Ludwika na linii kolejowej Kraków – Lwów.
Most kolejowy Wisły jest jednym z najstarszych, zachowanych krakowskich mostów, zastąpił stojący w tym miejscu wcześniej drewniany most kolejowy. Jest mostem pięcioprzęsłowym o rozpiętości każdego z przęseł równej 10,8 m i wysokości niemal 7 m.
182930
7.Wiadukt kolejowy
ul.Grzegórzecka/ul.Dietla
182931
8.Przepust drogowy
Przekop wybudowany został ok. 1855 r. i poprowadzony przez nasyp linii kolejowej austriackiej Cesarsko-Królewskiej Wschodniej Kolei Państwowej.
Przepust prowadził przez wał, po którym najpierw biegła jedna nitka torów kolejowych, od 1892 r. dwie, a w 1899 r. dodano trzecią nitkę torowiska dla uruchamianej wówczas linii lokalnej z Krakowa do Kocmyrzowa. Dodanie tej trzeciej nitki torów spowodowało konieczność przebudowy nasypu, rozbudowy murów oporowych i poszerzenia przepustu.
182932
8.Przepust drogowy
ul.Miodowa
182933
9.Elektrownia krakowska
Wybudowana w latach 1904-1905.
W skład zachowanego do dzisiaj kompleksu budynków wchodziły: hala maszyn, kotłownia oraz budynek administracyjny. 1 lipca 1908 elektrownia uzyskała osobowość prawną i została wpisana do rejestru handlowego jako Elektrownia Miejska w Krakowie. Wcześniej pracowała jako wspólne przedsiębiorstwo z Gazownią Miejską.


Elektrownia produkowała i odsprzedawała nie tylko energię elektryczną, ale także parę technologiczną. W latach 1950. elektrownia produkowała 45% energii elektrycznej zużywanej w Krakowie (90 tys. MWh).
182934
9.Elektrownia krakowska
ul. św. Wawrzyńca 25
182935
10.Zabytkowa zajezdnia tramwajowa
Założenie zajezdni ukształtowało się w 4 fazach rozwoju:
1882-1900: zajezdnia tramwaju konnego, budowana od lata 1882 r.
1900-1912: zajezdnia tramwaju elektrycznego wąskotorowego
1912-1923: zajezdnia normalno- i wąskotorowego tramwaju elektrycznego; w 1912 r. zespół został uzupełniony halą wozowni normalnotorowej
1923-1938: zajezdnia tramwajowa i autobusowa; po zbudowaniu stacji paliw z podziemnym zbiornikiem w 1923 r. wzniesiono w 1928 r. budynek garaży autobusowych z myjnią i warsztatem
182936
11.Gazownia Miejska
Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym zaprezentowano oświetlenie gazowe. Miało to miejsce w 1830 roku.
Gazownia wybudowana w latach 1856–1857 przez Niemieckie Kontynentalne Towarzystwo Gazowe z Dessau.
Przed uruchomieniem gazowni ulice Krakowa oświetlały lampy na olej rzepakowy i naftowe. Pierwsze lampy gazowe zasilane gazem produkowanym na Kazimierzu przy ul. Gazowej zapłonęły 22 grudnia 1857 r. na Rynku, a wkrótce także na głównych ulicach Kazimierza, Stradomia, Starego Miasta i na ul. Lubicz.
182937
12.Most Podgórski
Nieistniejący most w Krakowie nad rzeką Wisłą, który funkcjonował w latach 1850–1925 w pobliżu zniszczonego przez powódź w 1813 r. mostu Karola. Łączył krakowski Kazimierz z miastem Podgórze.
Obecnie jedyną pozostałością po moście Podgórskim są znajdujące się po obu stronach Wisły murowane przyczółki.
Most służył nie tylko przeprawom ludzi i towarów przez Wisłe: w 1864 r. mostem poprowadzono instalację gazową z niedalekiej Gazowni (przy ul. Gazowej) do Podgórza. Od 1882 r. przy moście rozpoczynał swój bieg pierwszy tramwaj.
Obecnie w tym miejscu znajduje się kładka pieszo-rowerowa im. Ojca Bernatka.
182938
12.Most Podgórski
Most ad rzeką Wisłą. Łączy Krakowski Kazimierz z Podgórzem. U wylotu ulic Mostowej i K. Brodzińskiego.
182939
13.Most Piłsudskiego
Prace wg. projektu zespołu inżynierów rozpoczęły się we wrześniu 1926 r. i trwały 7 lat. Most otwarto 19 stycznia 1933 r. i już wtedy nazwano go Mostem im. Józefa Piłsudskiego.
Jest to najstarszy w Krakowie kompletny most drogowy nad Wisłą, który stoi do dzisiaj.
182940
13.Most Piłsudskiego
Most łączący Kazimierz (ul. Krakowska) z Podgórzem (ul. Legionów Piłsudskiego).
182941
14.Bulwary wiślane
Bulwary w swoim zamierzeniu miały być elementem zabezpieczenia przeciwpowodziowego miast Krakowa i Podgórza, a jednocześnie być elementem kanału Dunaj – Odra – Wisła – Dniestr: jednej z najambitniejszych inwestycji monarchii habsburskiej podjętych na początku XX w.
Bulwary wraz z przyległymi fragmentami wałów Wisły, a także Rudawy, wtórnie uzyskały funkcję i status obszarów parkowych, stanowiąc obecnie popularne miejsce rekreacyjno-wypoczynkowe
Prowadzi nimi także rekreacyjny Szlak rowerowy bulwarów wiślanych stanowiący część europejskiej drogi rowerowej EuroVelo 4.
182942
14.Bulwary wiślane
182943
15.Elektrownia podgórska
Wybudowana w latach 1899-1900 jako elektrownia komunalna miasta Podgórze.
Kompleks elektrowni komunalnej składał się z hal: generatorni, akumulatorni i kotłowni oraz dwukondygnacyjnego budynku mieszkalnego.
Po połączeniu Podgórza z Krakowem w 1915 r. nastąpiło scalenie elektrowni podgórskiej z krakowską i w konsekwencji zamknięcie elektrowni podgórskiej.
Elektrownia została zaadoptowana na muzeum Tadeusza Kantora. Obecnie trwa budowa kompleksu muzealnego, otaczającego dawne budynki elektrowni.
182944
15.Elektrownia podgórska
ul. Nadwiślańska 4
182945
16.Fabryka Schindlera
Fabryka założona w 1937 jako miejsce produkcji wyrobów emaliowanych i blaszanych. Wydzierżawiona, a potem przejęta przez niemieckiego przedsiębiorcę Oskara Schindlera w 1939r.
182946
16.Fabryka Schindlera
ul.Lipowa 4
182948
Muzeum
Muzeum Inżynierii Miejsckiej w Krakowie,
ul.św. Wawrzyńca 15
Krakowski Szlak Techniki jest miejskim szlakiem dziedzictwa przemysłowego - pierwszym tego typu w Polsce. Jego pierwsza trasa łączy najcenniejsze obiekty lokalnego dziedzictwa przemysłowego, usytuowane w ścisłym centrum miasta i w jego bliskim sąsiedztwie. Znajduje się na niej 16 budowli i kompleksów o wyjątkowych walorach historycznych i architektonicznych, związanych z przemysłem, komunikacją, energetyką, gazownictwem, ochroną przed pożarem i powodzią.
Bardzo fajna trasa spacerowa...

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Okolice Krakowa
Okolice Krakowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na...

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
kys30
9 października 2015 kys30 napisał:
:)
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta