Jurajski rekonesans

Dodano 17 lipca 2011 przez plik GPX

• Data: 17 lipca 2011
  • Lokalizacja: Polska, śląskie, Kromołów
Kościół św. Jakuba
Cmentarz wojenny z I wojny światowej
Podczas I Wojny Światowej, w listopadzie i grudniu 1914 roku, w rejonie Pilicy toczyły się zacięte walki pozycyjne wrogich sobie armii, rosyjskiej i austriackiej. Poległo w nich ponad 4000 żołnierzy różnych narodowości. W tym wielu Polaków wcielonych z terenów ówczesnych zaborów ziem polskich w szeregi tych armii, do bratobójczych dla nas zmagań. Chowani początkowo na targowisku w Pilicy spoczęli w końcu wszyscy - wspólnej i bezimiennie na tym, utworzonym w 1918 roku cmentarzu.W poszanowaniu majestatu śmierci i ku przestrodze - ten tragiczny pomnik odnowiły Rada miejska i społeczeństwo Gminy Pilica.
Zamek w Pilicy
Pierwotnie była to budowla późnorenesansowa z 1610 roku, przebudowana w XVIII wieku na barokową rezydencję, kolejna przebudowa w 1876 nadała mu styl neorenesansowy. Zamek tworzą 4 skrzydła otaczające dziedziniec. Do 1945 właścicielami zamku byli Arkuszewscy, po wojnie był siedzibą domu dziecka, następnie zakładu wychowawczego dla młodzieży, od 1989 jest własnością Barbary Piaseckiej-Johnson. Zamek jest otoczony fortyfikacjami ziemno-murowanymi z bastionami z połowy XVII wieku, wzorowanymi na Jasnej Górze oraz park o powierzchni 10 hektarów o bogatej roślinności, uznany za pomnik przyrody jako dzieło sztuki ogrodowej. W parku znajduje się klasycystyczna studnia.
Grób powstańców
Mogiła Romów
Kawałek za Pilicą znajduje się miejsce spoczynku, około 40 Romów nieznanych z nazwiska zamordowanych przez hitlerowców w lipcu 1942 r. Fakt ten nigdy nie wyszedłby na światło dzienne gdyby nie okoliczna ludność, która pamiętała że gdy przybyli na miejsce zbrodni, po odjechaniu Niemców, zobaczyli czerwoną ziemię. Dziś w tym miejscu stoi tablica upamiętniająca to straszne wydarzenie.
Droga
Zamek Ogrodzieniec
Zamek Ogrodzieniec – ruiny średniowiecznego zamku leżącego w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej wzniesionego w XIV-XV wieku przez ród Włodków Sulimczyków
Słonecznikowe pole
Mój pierwszy raz na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Samochodem zaparkowaliśmy obok kościoła w Kromołowie. Naszą wędrówkę zaczęliśmy od długiego podjazdu w stronę Karlina. W Kiełkowicach jadąc prosto trzeba przeciąć asfaltową drogę i skierować się w kierunku lasu. W samym lesie popełniliśmy błąd (co widać na śladzie), ponieważ droga w prawo wydawała się początkowo lepsza. Jak się później okazało wdepnęliśmy w niezłe błotko. W Gieble wjechaliśmy ponownie na asfalt. Skręciliśmy w prawo i po kilku kilometrach dojechaliśmy do Biskupic-Pilicy, gdzie zwiedziliśmy cmentarz poległych w I wojnie światowej. Dalej gruntową drogą dojechaliśmy do murów zamku w Pilicy. Kawałek za Pilicą natknęliśmy się na zbiorową mogiłę Romów zamordowanych w czasie II wojny światowej. Potem zaczął się długi, ostry i męczący podjazd do Złożeńca. Następny stromy podjazd był na drodze do Ryczowa. Dalej jechaliśmy piękną, wąską, asfaltową drogą. Asfalt się skończył i wjechaliśmy do lasu. Wyjechawszy z tego lasu ujrzeliśmy w oddali ruiny zamku Ogrodzieniec. W okolicach zamku nieprzebrane tłumy ludzi (wszak to niedzielne słoneczne popołudnie). trzymając się czerwonych znaków skręciliśmy w prawo w ulicę Zuzanki, którą jadąc cały czas prosto dojechaliśmy do Bzowa. Tam ulicą Poległych dojechaliśmy do ulicy Harcerskiej, która powiodła nas prosto do Kromołowa.

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska - część północna
Jura Krakowsko-Częstochowska - część północna - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia północną część jury Krakowsko-Częstochowskiej - obszar usiany skalnymi ostańcami z wąwozami i płaskowyżami. Są tu też zamki i pałace. Zasięg mapy wyznaczają: Częstochowa Koniecpol, Zawiercie, Miasteczko Śląskie. Gęsta sieć szlaków...

Wasza ocena: 4.5 (6 głosów)