Jaworzno -- Łazy (Miłośnik Gminy Łazy vol.1)

Dodano 13 marca 2022 przez plik GPX
Jaworzno -- Łazy  (Miłośnik Gminy Łazy vol.1)
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

240820
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower górski
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  5.0
  • Dystans: 72,0 km
  • Czas trwania: 6 h 22 min
  • Średnia prędkość: 11,31 km/h
  • Przewyższenie: 115,2 m
  • Suma podejść: 508,8 m
  • Suma zejść: 508,4 m
  • Data: 13 marca 2022
  • Lokalizacja: Jaworzno
1360195
DSCN6855
Zabytkowa wieża ciśnień zwana "Królewską", została wybudowana w stylu arkadowym w celu zasilania parowozów w wodę technologiczną. Znajduje się przy drodze biegnącej przy torach kolejowych z Łaz do Zawiercia.
Przy wąskiej asfaltowej drodze, łączącej Łazy z Zawierciem, stoi wysoki 24 - metrowy ceglany budynek, mówiący wiele o historii Łaz i okolicy. Wieża ciśnień wybudowana została w 1898 roku. Powstanie obiektu miało na celu zasilanie w wodę parowozy stacji rozrządowej Łazy i samą stację. Na szczycie budowli są umieszczone dwa stalowe zbiorniki, każdy o pojemności ok. 130m3, na niższych piętrach znajdowały się pomieszczenia wykorzystywane na mieszkania służbowe PKP. Pod koniec XIX wieku Stacja Łazy była wyposażona w nowatorskie rozwiązanie: dwie górki rozrządowe pozwalające na wygodne łączenie wagonów w pociągi. Woda magazynowana w wieży pochodziła z ujęcia na rzece Mitrędze i parowymi pompami tłokowymi podawana do dwóch zbiorników o pojemności 250 m3 znajdujących się w części szczytowej.
Wieża zbudowana jest z cegły, na podstawie ośmioboku, elewacją nawiązuje do średniowiecznej architektury obronnej (mury u podstawy mają ponad 120cm grubości, wyżej już tylko ok. 90cm). Wewnątrz wieży znajduje się klatka schodowa, zapewniająca komunikację z mieszkaniami na piętrach i pomieszczeniem ze zbiornikami. Komunikacja pionowa została rozwiązana poprzez wykonanie betonowych schodów poprowadzonych wzdłuż ścian wewnętrznych klatki schodowej (trójbiegowe).
Po wprowadzeniu lokomotyw spalinowych w latach 70-tych XX wieku. Wieża przestała być użytkowana, w latach 80-tych wyprowadzili się ostatni lokatorzy.
W okresie eksploatacji prowadzono wyłącznie prace konserwacyjne pozwalające zachować funkcjonalność wieży. Dzięki wpisom na mapach wojskowych, wieża została uchroniona przed wyburzeniem. Fundamenty, mury nośne trzonu, strop międzykondygnacyjny, pomosty robocze, zbiorniki i głowica zachowały się do dziś w dobrym stanie technicznym. Niestety niszczeje na naszych oczach. Ma wybite okna, niszczejące mury. Obecnie nie jest udostępniona do zwiedzania.
1360196
DSCN6859
1360197
DSCN6860
Ciężkie parowozy towarowe typu Ty45 produkowano w latach 1946-51 w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i w Chrzanowie. Parowóz Ty45 został skonstruowany w oparciu o ulepszoną dokumentację polskiego przedwojennego parowozu Ty37. Łącznie wyprodukowano 428 sztuk tej lokomotywy. Lokomotywa z tendrem ma ponad 22 metry długości i waży ponad 110 ton. Lokomotywa Ty45-421 z Łaz powstała w 1950 roku w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Łazy, czyli „Miasto Kolejarzy” od zawsze związane było z węzłem kolejowym, dzięki któremu się rozwijało.
1360198
DSCN6863
1360199
IMG_20220313_111311
1360200
DSCN6853
1360201
DSCN6880
1360202
DSCN6878
1360203
DSCN6879
1360204
DSCN6865
1360205
DSCN6864
1360206
DSCN6881
1360207
DSCN6882
1360208
DSCN6884
1360209
DSCN6889
1360210
DSCN6891
Dziś zaczynamy przygodę z odznaką PTTK "Miośnik Gminy Łazy"

A na trasie między innymi :

Zabytkowa wieża ciśnień zwana "Królewską", została wybudowana w stylu arkadowym w celu zasilania parowozów w wodę technologiczną. Znajduje się przy drodze biegnącej przy torach kolejowych z Łaz do Zawiercia.
Przy wąskiej asfaltowej drodze, łączącej Łazy z Zawierciem, stoi wysoki 24 - metrowy ceglany budynek, mówiący wiele o historii Łaz i okolicy. Wieża ciśnień wybudowana została w 1898 roku. Powstanie obiektu miało na celu zasilanie w wodę parowozy stacji rozrządowej Łazy i samą stację. Na szczycie budowli są umieszczone dwa stalowe zbiorniki, każdy o pojemności ok. 130m3, na niższych piętrach znajdowały się pomieszczenia wykorzystywane na mieszkania służbowe PKP. Pod koniec XIX wieku Stacja Łazy była wyposażona w nowatorskie rozwiązanie: dwie górki rozrządowe pozwalające na wygodne łączenie wagonów w pociągi. Woda magazynowana w wieży pochodziła z ujęcia na rzece Mitrędze i parowymi pompami tłokowymi podawana do dwóch zbiorników o pojemności 250 m3 znajdujących się w części szczytowej.
Wieża zbudowana jest z cegły, na podstawie ośmioboku, elewacją nawiązuje do średniowiecznej architektury obronnej (mury u podstawy mają ponad 120cm grubości, wyżej już tylko ok. 90cm). Wewnątrz wieży znajduje się klatka schodowa, zapewniająca komunikację z mieszkaniami na piętrach i pomieszczeniem ze zbiornikami. Komunikacja pionowa została rozwiązana poprzez wykonanie betonowych schodów poprowadzonych wzdłuż ścian wewnętrznych klatki schodowej (trójbiegowe).
Po wprowadzeniu lokomotyw spalinowych w latach 70-tych XX wieku. Wieża przestała być użytkowana, w latach 80-tych wyprowadzili się ostatni lokatorzy.
W okresie eksploatacji prowadzono wyłącznie prace konserwacyjne pozwalające zachować funkcjonalność wieży. Dzięki wpisom na mapach wojskowych, wieża została uchroniona przed wyburzeniem. Fundamenty, mury nośne trzonu, strop międzykondygnacyjny, pomosty robocze, zbiorniki i głowica zachowały się do dziś w dobrym stanie technicznym. Niestety niszczeje na naszych oczach. Ma wybite okna, niszczejące mury. Obecnie nie jest udostępniona do zwiedzania.

Ciężkie parowozy towarowe typu Ty45 produkowano w latach 1946-51 w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i w Chrzanowie. Parowóz Ty45 został skonstruowany w oparciu o ulepszoną dokumentację polskiego przedwojennego parowozu Ty37. Łącznie wyprodukowano 428 sztuk tej lokomotywy. Lokomotywa z tendrem ma ponad 22 metry długości i waży ponad 110 ton. Lokomotywa Ty45-421 z Łaz powstała w 1950 roku w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Łazy, czyli „Miasto Kolejarzy” od zawsze związane było z węzłem kolejowym, dzięki któremu się rozwijało.

Łazy – stacja kolejowa w Łazach, w województwie śląskim, w Polsce. Stacja prowadzi ruch lokalny do Katowic, Zawiercia, Częstochowy, Gliwic oraz Krakowa (dworzec Płaszów).

W roku 2018 stacja obsługiwała 1000-1500 pasażerów na dobę

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Małopolska na rowerze
Małopolska na rowerze - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych: - z projektu VeloMałopolska; - Szlak wokół Tatr (część polska); - inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki).  ...

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot....

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta