GSB Jordanów Rabka-Zdrój

• Lokalizacja: Jordanów Wysoka Rabka Zdrój
420883
Ratusz Miejski
Zlokalizowany na środku jordanowskiego rynku został oddany do użytku w 1911 r. W budynku tym mają siedzibę władze samorządowe miasta oraz Urząd Miasta.
420884
Jordanów Rynek - skrzyżowanie szlaków
420885
Kościół p.w. Przenajświętszej Trójcy w Jordanowie
Budynek został wzniesiony w 1912 r. w stylu neogotyckim. Konsekrowany 1972 r. Obecnie proboszczem jest ks. mgr Paweł Gunia.
420886
Skawa
420887
Linia kolejowa Kraków-Zakopane - Jordanów
420888
420892
420893
Bitwa o Wysoką
Miejsce upamiętniające bitwę kampanii wrześniowej. Rozegrała się 1 i 2 września 1939 r. W skład wojsk wchodziły: 10 Brygada Kawalerii Zmotoryzowanej, 12 Pułk Piechoty, oddziały KOP-u oraz 24 Pułk Ułanów. Oddziały były wspomagane przez miejscową ludność. Po wojnie, w 1946 r. Wysoka została odznaczona Krzyżem Grunwaldu II klasy, a w 1955 r. w miejscu zbiorowej mogiły został postawiony widziany na zdjęciu pomnik. Co roku 1 września w tym miejscu odbywają się uroczystości rocznicowe wraz z apelem poległych.
420894
Armata
420895
Drogowskazy w Wysokiej
420896
Kapliczka w Wysokiej
420897
Luboń Wielki
Najwybitniejszy szczyt górski w Beskidzie Wyspowym o wysokości 1022 m n.p.m., nazywany Biernatką. Na szczycie znajduje się schronisko PTTK, radiowo-telewizyjna stacja nadawcza oraz punkt meteorologiczny.
420898
420904
420905
DK7 - "Zakopianka"
Niebezpieczne miejsce do przejścia, duży ruch, na szczęście kierowcy zauważyli turystę i przepuścili :)
420906
Wycinka drzew
Na szlaku zalegają powycinane drzewa, niestety na ten moment nie są uprzątnięte, co utrudnia przejście.
420907
Gorce
420908
Polana pod Zbójecką Górą
Widok na Pasmo Policy i Babią Górę zatopioną w chmurze. Dawniej na szczycie góry stała drewniana wieża triangulacyjna, zbutwiała jednak i nie ma już po niej śladu.
420909
Most dla pieszych na Rabą
420915
Raba
Prawobrzeżny dopływ Wisły od długości około 132km. Jej bieg dzieli się na górny w obrębie Beskidów, dolny w obrębie Pogórza i dolny w obrębie Kotliny Sandomierskiej.
420916
Muzeum Regionalne im. Władysława Orkana
Dawny parafialny kościół św. Marii Magdaleny powstał w 1606 r. Obecnie świątynia nie jest użytkowana w celach religijnych.
420975
Kościół św. Marii Magdaleny
Wybudowany w stylu neogotyckim, w latach 1902-1908. Do budowy kościoła przystąpiono z chwilą, gdy stary, drewniany kościół (obecnie Muzeum im. Orkana) stał się niewystarczający dla potrzeb rozrastającej się parafii. Budowę prowadził architekt Sławomir Odrzywolski. Świątynię konsekrował w 1923 r. ks. bp Anatol Nowak. W 2004 w kościele odbył się I Festiwal Muzyki Organowej,.
420982
Dworzec PKP Rabka Zdrój
Leży na linii Chabówka-Nowy Sącz. Stacja powstała w 1884 r. natomiast w 1925 r. wybudowano dworzec.
420983
Park Zdrojowy
Założony około 1864 roku przez ówczesnego właściciela Rabki. Obecnie jego powierzchnia to 30 ha, a na terenie znajdują się tężnia solankowa, dwie fontanny, zabytkowa willa "Gwiazda", szpital kardiologiczny.
420984
Skrzyżowanie szlaków w Rabce
Zbierając kolejne części Głównego Szlaku Beskidzkiego na niedzielną wycieczkę wybrałem odcinek między Jordanowem a Rabką Zdrój.

Na jordanowski rynek, gdzie zacząłem wędrówkę, z Krakowa najłatwiej dostać się BUSem. Na początek kierujemy się na południe. Schodząc w dół wzdłuż ulicy Kolejowej mijamy Kościół Przenajświętszej Trójcy. Następnie dochodzimy do linii kolejowej, za którą skręcamy w lewo i po przekroczeniu Skawy idziemy dalej asfaltową drogą. Za zakrętem wkraczamy na dukt leśny, na którym pojawia się pierwszy śnieg. Idąc przez las możemy napotkać sarny, jednak ich szybka reakcja na widok człowieka uniemożliwia cyknięcie fotki. Na końcu tego leśnego odcinka znajduje się wieś Wysoka, w której znajdujemy pomnik upamiętniające bitwę o tą miejscowość. Ciekawostką jest stojąca obok armata, której działo możemy przesuwać w poziomie. Niestety mechanizm odpowiadający za pion jest zacięty.

Po chwili zabawy z armatą ruszyłem dalej wzdłuż GSB. Kolejną miejscowością jest Skawa, do której docieramy idąc cały czas wyasfaltowaną drogą. Trud twardej nawierzchni rekompensują widoki, przede wszystkim na charakterystyczny Luboń Wielki. Po pewnym czasie naszym oczom znów ukazuje się rzeka Skawa, którą przekraczamy w Skawie. Tuż za linią kolejową kierujemy się w prawo by po kilkuset metrach skręcić z drogi w lewo. Uwaga, zmiana kierunku trudno zauważalna, Ja trochę nadłożyłem drogi.

Koniec asfaltu czas na śnieg i błoto. Kierujemy się na wschód po drodze mijając kilka zagajników. Po jakimś czasie docieramy do Zakopianki, na której weekendowy ruch skutecznie może uprzykrzyć jej przekroczenie. Zapewne po wybudowaniu w tym miejscu S7, już takich problemów nie będzie. Swoją drogą ciekawe jak rozwiążą przejście podczas budowy. Tuż za krajówką czeka niemiła niespodzianka, powalone drzewa po wycince, których nikt nie uprzątnął za szlaku. Dalej trafiamy na polanę pod Zbójecką Górą. Z tego miejsca doskonale widać Gorce, Beskid Wyspowy, Pasmo Policy i Babią Górę.

Chwila na zdjęcia i ruszamy dalej po drodze mijając dwie kapliczki w Dziale, gdzie przekraczamy granicę Rabki-Zdrój. Następnie docieramy do rzeki Raba, przy której skręcamy w prawo, by po chwili przejść nad nią kładką. Trzymamy się szlaku, by dotrzeć do starego kościoła św. Magdaleny, za którym skręcamy w lewo. Został on zastąpiony nową świątynią wybudowaną w niedalekiej odległości. Nie zmieniając kierunku przechodzimy prze linię kolejową, przy której wznosi się Dworzec Kolejowy, a przed nim figura św. Mikołaja. Ostatnie podejście na trasie i dochodzimy do Parku Zdrojowego, gdzie wyłączam GPS'a i oczekuję na powrotny BUS do Krakowa.

Mała popularność tego odcinka GSB sprawia, że szlak nie jest zniszczony. Mimo roztapiającego się śniegu i błota, stanowczo polecam ten szlak każdemu turyście, głównie ze względu na małe różnice wzniesień jakie się pokonuje oraz na parę ciekawych miejsc i wspaniałych panoram na kilka górskich pasm.

Mapa Gorce
Gorce - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia jedno z najpopularniejszych i najatrakcyjniejszych pod względem krajobrazowym pasm Beskidów, z Gorczańskim Parkiem Narodowym na czele. Obszar mapy obejmuje całe Gorce, od przełęczy Sieniawskiej i Raby Wyżnej na zachodzie, po dolinę...

Mapa Beskid Żywiecki część wschodnia
Beskid Żywiecki część wschodnia - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa obejmuje wschodnią część pasma Beskidu Żywieckiego wraz z masywem Babiej Góry. Mapa zawiera aktualny przebieg szlaków pieszych i rowerowych wraz z kilometrażem i orientacyjnymi czasami przejścia. Znajdziemy tu wszelkie atrakcje turystyczne,...