Darów - beskidzka kraina

• Data: 26 czerwca 2022
  • Lokalizacja: Darów
Szlak
Szlak prowadzący w kierunku nieistniejącej, łemkowskiej wsi Darów
Szachty
Szachty. Parking. Wiata. miejsce piknikowe, wypoczynku. Widok na Beskid Niski, w stronę Jaślisk.
Trasa
Fragment szlaku z tablicą informacyjną
Fragment trasy
Droga wojewódzka 897. Tuż po wyjeździe z miejsca startu i kierunek jazdy do Darowa
Szlak do Darowa
Droga prowadząca w kierunku Darowa, tuż po zjedzie z DW 897
Trasa
Urokliwe tereny Beskidu Niskiego, w kierunku naszego celu, wsi Darów
Rzeka
Widok na Rzekę Wisłok z mostu na trasie do Darowa.
Most
Most na Wisłoku w kierunku wsi Darów. Powstał w latach 80-tych XX wieku. Wcześniej trzeba było się przeprawiać przez rzekę (przy jej niskim stanie).
Kierunkowskaz
Kierunkowskaz kilku szlaków przechodzących przez naszą trasę
Most z panoramą
Widok z mostu na rzece Wisłok. Widok na tereny wsi Surowica oraz w kierunku wsi Polany Surowiczne.
Kierunkowskaz
Kierunkowskaz z kierunkami tras.
Łąka
Beskid Niski ma charakterystyczne łąki
Przebieg szlaku
Leśniczówka
Leśniczówka w Darowie
Kapliczka
Kapliczka z inskrypcją: Świętemu Hubertowi w podzięce za łaskawą opiekę od wdzięcznego leśnika. Ufundował Jerzy Miliszewski. Leśniczy Leśnictwa Darów w latach 1971 - 2016. Marzec 2016
Pomink przyrody
Pomnik przyrody na trasie
Przyroda
Przez niemal cały szlak otaczają nas takie widoki
Trasa
Miejsc do zdjęć na całej trasie jest mnóstwo. Jest na to czas, bo niespodziewanie nikt nie nadjedzie
Szlak
Przyroda, cisza, spokój, las...
Na trasie
Na trasie, skład drewna
Szlak w lesie
Takich zakrętów na trasie jest wiele...
Kapliczka
Kapliczka w lesie. Nieodłączny element beskidzkich lasów.
Panorama
Piękny widok na Pasmo Bukowicy, z fragmentu szlaku w kierunku Przełęczy pod Tokarnią (GSB).
Wiata
Wiata na szlaku w kierunku Przełęczy pod Tokarnią
Las
Na trasie
Szlak
Poruszamy się w kierunku Przełęczy pod Tokarnią, fragmentem Głównego Szlaku Beskidzkiego (czerwony)
Kierunkowskaz
Kierunkowskaz z kierunkiem trasy. Ja udałem się w kierunku Przełęczy pod Tokarnią (w lewo).
Wiata
Wiata tuż przed Przełęczą.
Przełęcz
Przełęcz pod Tokarnią 720 m n.p.m.
Przełęcz pod Tokarnią 720 m n.p.m. Widoczna droga w kierunku Wisłoka Wielkiego
Kierunkowskaz
Kierunkowskaz z informacją o przebiegu szlaków. Na lewo GSB (czerwony), na prawo szlak na Przełęcz pod Tokarnią
Skrzyżowanie dróg
Kierunkowskaz wskazujący przebieg trasy. Skręcamy w prawo w kierunku Moszczańca. Wjazd na drogę wojewódzka 897.
Leśniczówka
Leśniczówka w Wisłoku Wielkim
Pola i łąki
Pola, łąki, las
Przydrożny krzyż
Trasa wśród lasów i łąk
Skład drewna na trasie
Widok
Widok na Beskid Niski, w kierunku Wisłoka Wielkiego, z bramy Gmina Jaśliska WIta
Panorama
Widok na Beskid Niski
Tablica informacyjna na bramie Gmina Jaśliska Wita
Kapliczka
Kapliczka poświęcona "Św. Hubertowi. W hołdzie za długoletnie zachowanie ciągłości historycznej Członkowie Koła Łowieckiego Towarzystwo Łowieckie Bieszczady z Sanoka. 1910 - 2003"
Brama
Brama Gmina Jaśliska Wita. Są dwa miejsca siedzące wewnątrz bramy. Można odpocząć oraz poznać historię zapisaną na tablicy
Przydrożna kapliczka
Przydrożna kapliczka, datowana na 1903 rok
Jaśliski Park Krajobrazowy
Fragment Jaśliskiego Parku Krajobrazowego
Darów - beskidzka kraina.
Co roku wybieram się w tereny Beskidu Niskiego. Przede wszystkim by przemierzać jego trasy rowerem. W tym roku wpadła w moje ręce książka pt. Darów. Moje leśne życie. Autorstwa Jerzego Miliszewskiego. Były leśniczy, z 45-letnim stażem na stanowisku w Nadleśnictwie Darów. I jak pisze we wstępie książki Edward Marszałek: "chłopak z Podlasia, spod Augustowa, po skończeniu Technikum Leśnego w Białowieży, ruszył samodzielnie podbój świata, który w tamtych czasach jawił się jako polski Dziki Zachód. [...] Sama leśniczówka Darów, w której przez wiele lat mieszkał leśniczy Miliszewski z rodziną, była totalną dziczą, długo odciętą od świata [...] Nawet inni leśnicy z Beskidu mówili, że 'trzeba mieć nawalone, by tam mieszkać', na dodatek z żoną i trójką dzieci". I tak zainspirowany tą dzikością, naturalnością, bezludnością postanowiłem przemierzyć szlak wiodący przez Darów.
Auto zostawiłem na parkingu, na tzw. Szachtach, na którym jest duża wiata z piecem, grilem, ławami i stołami. Obok bardzo duże miejsce na palenisko, skąd rozpościera się fenomenalny widok na część Beskidu Niskiego, w kierunku Jaślisk.
Z miejsca "startowego" udałem się w kierunku drogi wojewódzkiej 897 i skręciłem w lewo, w kierunku Moszczańca. Po zaledwie kilku kilometrach, kierunkowskaz pokazał skręt w lewo w kierunku Darowa. Byłej łemkowskiej wsi w Beskidzie Niskim. Początkowo szlak wiedzie po drodze asfaltowej, bardziej po tym co po niej zostało. Jednak to w ogóle nie przeszkadza w chłonięciu przyrody, krajobrazów, zapachu powietrza, trawy. Przed nami niesamowita trasa w leśne tereny Darowa. W miejsca gdzie jeszcze do, niemalże, połowy XX w. żyli i mieszkali ludzie. Gdzie stała piękna cerkiew. Gdzie ludzie uprawiali pola, gdzie żyli obok siebie ludzie różnych wyznań. A, dla których wyznacznikiem czasu były codzienne prace i pory roku. Do czasu wysiedlenia ludności po II wojnie światowej i spalenia wsi w 1946 r.
Sam szlak wiedzie po całkiem dobrej nawierzchni. Rower górski a nawet trekingowy sprawdzi się w warunkach darowskiej ziemi. Słychać tylko szum drzew poruszanych wiatrem, odgłosy ptaków, owadów i górskich potoków.
Ja osobiście jeszcze zjechałem trochę z trasy i wybrałem się na Przełęcz pod Tokarnią 720 m n.p.m., gdzie krzyżują się szlaki przebiega Główny Szlak Beskidzki. Jadąc lasem, w kierunku Przełęczy, natrafiamy na równie dużą, jak na Szachtach, wiatę z kuchnią i całym wyposażeniem, oraz pięknym widokiem, panoramą na Pasmo Bukowicy. Polecam. Po dotarciu na Przełęcz pod Tokarnią, odpoczynku wróciłem ponownie na szlak w Darowie. Chociaż jest możliwość kontynuacji trasy spod Przełęczy bez konieczności powrotu. Na trasie kilka zabytkowych krzyży. Jest też cerkwisko z cmentarzem. Mi jednak nie udało się tam dotrzeć. Co będzie motywacją do powrotu
Jak wspomniałem, powróciłem, skąd przyjechałem, i długi zjazd do Wisłoka Wielkiego. Skręt w prawo w kierunku Moszczańca, na drogę wojewódzką 897 i dalej do miejsca startu (Szachty). Po drodze piękne widoki terenów Jaśliskiego Parku Krajobrazowego.
Dlaczego polecił bym tą trasę, niespełna 30-kilometrową? Przede wszystkim, dla przyrody, spokoju, dźwięków lasu i... totalnego braku ludzi. Prawdopodobnie turyści tam przybywają, jednak jest ich na tyle mało, że nie zakłóca to naszej kontemplacji przyrody.
Szczerze polecam i zapraszam na Podkarpacie, w Beskid Niski :)
Przemek :)

Mapa Beskid Niski
Beskid Niski - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Niskiego wydawnictwa Compass to mapa offline na urządzenia mobilne w skali 1:50 000 prezentująca obszar Beskidu Niskiego. Zasięg mapy obejmuje tereny od Krynicy-Zdrój i Grybowa na zachodzie po Komańczę i Szczawne na wschodzie oraz...

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...